فرارِ مهران مدیری از دستِ خبرنگاران با عینکِ دودی! / بازی متفاوت نادر سلیمانی در ضد+ فیلم و عکس
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۵۷۱۰
دهمین روز جشنواره فیلم فجر با حواشیِ فیلم خائنکشی، غیبت قهری مسعود کیمیایی کارگردانش و عینک دودی مهران مدیری بازیگرش همراه شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خائنکشی پایِ مهران مدیری و فیلمِ "ضد" پای نادر سلیمانی را به خانه جشنواره فیلم فجر باز کرد. روزی که "ضد" با حضور کارگردانش و "خائنکشی" بدون کارگردانش روی پرده رفتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"ضد" دومین تجربه کارگردان "لباس شخصی" است. فیلمی که به تعبیرِ کارگردانش سراغِ موضوعِ نفوذ رفته و این بار نادر سلیمانی، لیلا زارع، لیندا کیانی و دوباره مهدی نصرتی را واردِ واقعه هفتم تیر کرده است.
امیر عباس ربیعی کارگردان فیلم «ضد» در گفتوگو با تسنیم به این نکته اشاره کرد: به طورکل ژانر سیاسی، ژانر مورد علاقه من است. مسئله نفوذ دغدغهام است. تاریخ معاصر هم از نظر محتوایی مورد علاقه و سلیقهام است. همه اینها دست به دست هم میدهد وقتی با یک قصهای مثل قصه «ضد» مواجه میشوم، استقبال میکنم و مشغول به کار میشوم.
محمدرضا شفیعی تهیهکننده فیلم تأکید کرد: ارجاعات تاریخی که ما در فیلم دادیم ارجاعات واقعی است و متکی به اسنادی که قابل اتکا هست.
بازی نادر سلیمانی مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت. چرا طنازان آنقدر در کارهای جدّی میدرخشند؟ سلیمانی اینگونه پاسخ داد: چون راه به طنازان ندادند کارهای جدّی انجام بدهند. امید من این بود که بعد از این واقعاً به بازیگران طنز این اجازه را بدهند که وارد عرصه کارهای درام یا ژانرهای بهتر از این بشوند.
در روزِ معمولی ستارگان «خائنکشی» این سارا بهرامی بود که خوش درخشید. شهرام خرازیها منتقد سینما درباره این فیلم گفت: «خائنکشی» روایت کیمیایی از تاریخ سیاسی معاصر ایران است و آنچه که در تاریخ سیاسی معاصر ایران ثبت شدهنیست.
نرگس محمدی که بازیگر این فیلم است درباره «خائنکشی» گفت: چیزی که من فکر میکنم ما ایرانیها سالهاست دچار این شدیم حتی در خلوتمان یا در معاشرت دوستانهمان و زندگیمان، سیاست آمده در زندگیهایمان. من فکر میکنم در «خائنکشی» حتی در آن دوره هم آدمها درگیرِ سیاستاند و درگیرِ اتفاقاتیاند که در محیط اطرافشان میافتد و ما هیچکداممان به عنوان یک ایرانی به این قضایا بیتفاوت نیستیم.
"خائنکشی" گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد و فرهاد آئیش نقش مصدق را بازی میکند. آئیش در گفتوگو با خبرنگار تسنیم درباره ایفای این نقش، گفت: من خودم به عنوان یک بازیگر، همیشه اکراه داشتم برای بازی شخصیتهای واقعاً موجود، به خاطر اینکه شما یک بخشی از خلاقیتتان را احتمالاً باید از دست بدهید به خاطر اینکه کاملاً آزاد نیستید آن نقش را آنطوری که دلتان میخواهد بازی کنید.
* فیلم "خائنکشی" با اینکه با بازی ستارگان سینما همراه شد اما انتظارات از مسعود کیمیایی را برآورده نکرد.
* مهران مدیری دوباره با عینک دودی برای عکس گرفتن روی جایگاه رفت و خالق اثر هم ترجیح داد همچنان با جشنواره فیلم فجر قهر بماند.
* اما نقد اکثر خبرنگاران به غیبت مسعود کیمیایی بود که علی اوجی جراحی پا را بهانه کرد و از کرونای امیر آقایی خبر داد. اما مهران مدیری پرده از یک حقیقت برداشت. او در نشست خبری اینچنین گفت: پایین بحث این بود که آقای کیمیایی تشریف ندارند، نرویم. حرف درستی هم هست ما باید به احترام ایشان اینجا نمیبودیم اما من از همه خواهش کردم برویم نشست را برگزار کنیم. به این دلیل که اگر این نشست برگزار نمیشد نبودنِ آقای کیمیایی دیده نمیشد.
* نقدی که به مسعود کیمیایی شد این بود که انگار در دهه خودش باقی مانده و فضای روز جامعه را نمیبیند؛ تاریخ را از نگاه شخصی خودش روایت میکند نه آنچنان که هست! شاهد احمدلو در واکنش به این نکته چنین گفت: این دستهبندیها هیچوقت معیارِ سنجش قرار نمیگیرد؛ دهه 1360، 1370 و 1390 نداریم. سینما یعنی فیلم و فیلم هم یعنی سینما.
فرهاد آئیش در این باره تأکید کرد: من ممکن است سلیقه سینماییام سلیقه آقای کیمیایی نباشد اما من پرتقال هم دوست ندارم سلیقه من نیست و هیچوقت هم نمیخورم. اما یکی از بهترین میوههاست. من فکر میکنم ما باید یک مقداری مراقب باشیم وقتی قضاوت میکنیم تاریخ سینما و هنر خودمان را؛ آقای کیمیایی در آن سالها ساخته شده و به هر حال با خودش یک ارثیهای از آن دوران به سینمایش میآورد.
حمیدرضا آذرنگ اینچنین واکنش نشان داد: ما خیلیهایمان در دهههای خودمان ماندیم. در جاماندگیهای خودمان که نامش را میگذاریم نوستالژیها.
* آیا مسعود کیمیایی از رقابت کردن با تازه نفسهای سینما شانه خالی کرده یا غیبتش دلیل دیگری دارد؟ علی اوجی اینگونه واکنش نشان داد: این حرف از اساس اشتباه است. مگر میشود مسعود کیمیایی که یکی از بزرگترین فیلمسازان سینمای ایران است از رقابت شانه خالی کند! آقای کیمیایی خیلی بزرگاند و شأنشان روی سر ماست. حق دارند که در واقع بزرگی کنند برای ما و نکته این است که در سن 80 سالگی فیلم روپا و سرپایی ساختند و فیلم خودش گویاست و نیازی به این حرفها ندارد.
* عینک دودی مهران مدیری باز هم سوژه خبرنگاران شد. او این چنین واکنش نشان داد: گفتند جشنواره قبلی فیلم "درخت گردو"، گفتید که نخوابیدید؛ من هنوز هم نخوابیدم. واقعاً میگویم من خیلی چون کار میکنم فرصت نکردم هنوز بخوابم. معذرت میخواهم از این بابت!
* عینک دودی مهران مدیری و فرارش از قرار گرفتن جلوی دوربینِ خبرنگاران ما را به یادِ مرد «هزار چهره» تلویزیون انداخت نه مجری «دورهمی»!
* موضوع امروز ما سینمایِ سیاسی بود که فیلمسازان باید چطور تاریخ و بحثهای روز سیاسی را روایت کنند که به شعارزدگی دچار نشوند و برای مخاطبمان جذاب باشد.
- نادر سلیمانی در این باره گفت: خودم سازنده باشم سعی میکنم واقعیت را بنویسم.
- لیلا زارع که در فیلم «ضد» نقشآفرینی کرده درباره موضوع سینمای سیاسی، گفت: من دوست ندارم فیلمهای شعاری را، چه سیاسی باشد و چه غیرسیاسی. به طورکل فیلمهای سیاسی سلیقه من نیست.
- فرهاد آئیش درباره سینمای سیاسی واکنشِ جالبی داشت: خودم جزو هنرمندانیام که سیاست را هیچوقت دوست نداشتم و هیچوقت با آن درگیر نبودم. اما یک بخشی از تاریخ را که نگاه میکنیم میبینیم که سیاست یک بخشی از تاریخ هنر هم میتواند باشد.
- حمیدرضا آذرنگ با ارجاعی به فیلم «خائنکشی» مسعود کیمیایی درباره موضوع سینمای سیاسی صحبت کرد و گفت: در این کار اصلاً آقای کیمیایی با سیاست کاری نداشت. با چیزهایی که در جامعهمان گمشده کار داشت. با انسانیتی که دائم شعارش ورد زبانمان است اما نیست خودمان در چشم همدیگر نگاه میکنیم و میفهمیم که دروغ است.
- شهرام خرازیها منتقد سینما هم درباره سینمای سیاسی گفت: به طور مشخص شاید آنهایی که یک مقدار نزدیکاند به سینمای سیاسی استانداردند، فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا مثال درستی در این راستا است.
- امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم «ضد» گفت: فضای ملتهبی که درباره این فیلمها ایجاد میشود فیلمسازان را میترساند اما اگر کسی دغدغه و مسئلهاش باشد نباید از این اتفاقات بترسد.
- محمدرضا شفیعی تهیهکننده تعبیرِ جالبی درباره سینمای سیاسی داشت و آن نکته این بود: یکی از دلایلی که فیلمسازان سراغ این سوژهها و مسائل نمیرودند یا کمتر میروند این است که معارضین خیلی مزاحمتهای اجرایی ایجاد میکنند بعضاً فیلمسازان را پشیمان میکنند سراغِ این جنس سوژههایی بروند که هم چالشی، هم پرسرو صدا و هم مدعی زیاد دارد.
روز آخر جشنواره فیلم فجر هم فرار رسید؛ اگر گزارشهای ما را دنبال کرده باشید میتوانید حدس بزنید کدام فیلمها شانسِ بیشتری برای دریافت سیمرغ دارند.
گزارش از مجتبی برزگر
تصویربردار و تدوینگر: مهدی کماسی، حسین دزفولی، علیرضا مطیعیان و محمدرضا کشتدار
تصاویر را اینجا ببینید:
آقازادگی دوباره جشنواره فیلم فجر را به حاشیه برد/ علی نصیریان راه ورود به سینما را نشان داد + فیلم و عکسروایت دوربین تسنیم از سومین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر | دعوای خبرنگاران با "لایههای دروغ" و غائلهای که امین حیایی ختم کردشوخی رضا رویگری با آقازادهها در جشنواره فیلم فجر/ وقتی پژمان جمشیدی درباره طنز گفت و بهرام رادان از "علفزار" + فیلم و عکسروایت دوربین تسنیم از شروع پرحاشیه جشنواره فیلم فجر/ انتقاد از غیاب فیلم کودک! + فیلمتشکیل صفهای طولانی برای دیدن "موقعیت مهدی" / بازگشت میرکریمی با "نگهبان شب" + فیلم و عکسنوستالژی محمدحسین لطیفی با "دسته دختران" و سیمرغی جالب برای پژمان جمشیدی! + عکس و فیلمحضور "بدون قرارِ قبلی" بهروز شعیبی در روزِ مظلومیت فیلمنامه و دستمزد بالای بازیگران! + عکس و فیلمچالش با آقازاده "شهرک" در روز تقدیر خلبانان از کارگردان "2888" + عکس و فیلمتشویق "هِناس" واقعی در روز غیاب "ابراهیم حاتمیکیا" + عکس و فیلم
انتهای پیام/
دهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر دهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجردهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجرمنبع: تسنیم
کلیدواژه: فیلم جشنواره فیلم فجر سینمای ایران مهران مدیری فیلم جشنواره فیلم فجر سینمای ایران مهران مدیری مسعود کیمیایی نادر سلیمانی سینمای سیاسی آقای کیمیایی مهران مدیری فیلم و عکس عینک دودی خائن کشی فیلم ها هیچ وقت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۵۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرار بزرگ پرسپولیس از بدترین سناریوی ممکن در دقیقه 95
به گزارش "ورزش سه" در شرایطی که پرسپولیس در نیمه دوم دست بالا را داشت و برای پیروزی خیز برداشته بود، اخراج امید عالیشاه باعث شد در ده دقیقه پایانی عقب بنشیند و به همان یک امتیاز هم قناعت کند.
در چنین شرایطی سپاهان که بیشتر مایل به تساوی بود در آخرین دقیقه بازی بهترین موقعیت گلزنیاش را از دست داد و در شرایطی که میتوانست به یک پیروزی دقیقه آخری دست یابد به یک امتیاز دست یافت.
پرسپولیس فصل قبل تقریبا شرایطی مشابه این بازی در بازی مقابل سپاهان تجربه کرد. در بازی 20 اسفند سال 1401 با اخراج لئاندرو پریرا، مهاجم برزیلی پرسپولیس، سرخها مقابل میهمان خود تحت فشار قرار گرفتند و با گل وقتهای اضافه محمد کریمی مغلوب شدند تا در کورس قهرمانی عقب بیفتند.
در بازی برگشت این فصل مقابل سپاهان در ورشگاه آزادی هم نزدیک بود چنین سرنوشتی برای سرخها رقم بخورد و بعد از اخراج عالیشاه با اینکه سپاهان بیمحابا جلو نیامد، اما در دقیقه پنجم وقتهای تلف شده چیزی تا رسیدن به گل پیروزی فاصله نداشت.
در این دقیقه با ارسال کرنر رامین رضاییان ،میلاد زکیپور قبل از تیر نزدیکتر ضربه سر زد و گولسیانی و آلکثیر که نزدیک او بودند غافلگیر شدند. با فاصله نزدیک به آنها فرشاد فرجی هم نتوانست کاری از پیش ببرد و کنعانیزادگان هم فقط نظارهگر بود تا توپ در تیر دورتر به هادی محمدی برسد که ضربه سر او جدیترین موقعیت سپاهان و شاید بازی را رقم زد و توپ با اختلاف کمی از کنار تیر عمودی دروازه پرسپولیس عبور کرد و این تیم خوش شانس بود که در آخرین دقیقه گل نخورد چرا که نه فرصت جبران داشت نه توانش را.
در عین حال شاید اگر هادی محمدی به توپ ضربه نمی زد دیگر مدافع میانی زردها، سیاوش یزدانی میتوانست دروازه بیرانوند را باز کند و شاید برای سرخها باختن به گل دقیقه پایانی یزدانی میتوانست بدترین اتفاق ممکن باشد.
با این حال آنچه در این صحنه عجیب بود غفلت و اشتباه تمام مدافعان پرسپولیس بود که نزدیک بود مثل بازی با آلومینیویم در اراک کار دست تیمشان بدهند. در این صحنه غیر از کنعانی، فرجی و گولسیانی، جای عبدالکریم هم خالی بود و هادی محمدی و سیاوش یزدانی از جای خالی او استفاده کرده و در موقعیت گلزنی قرار گرفتند.
نکته عجیب درباره این صحنه آنجاست که مدافعان هر دو تیم در این بازی طی حدود صد دقیقه بازی کاملا موفق بودند و تقریبا هیچ موقعیتی به حریف ندادند اما نزدیک بود در روزی که بهترین گلزنان و مهاجمان سپاهان چیزی برای ارائه نداشتند چهار مدافع این تیم با همکاری یکدیگر گل پیروزی تیمشان را به ثمر برسانند و با اشتباهات سریالی چهار مدافع پرسپولیس یک دوئل عجیب بین دو خط دفاع برنده بازی بزرگ هفته را تعیین کند.